Distributed team management - umiejętne zarządzanie rozproszonym zespołem
Formularz kontaktowyCel:
- Poszerzenie wiedzy na temat zarządzania sytuacyjnego i dopasowania odpowiedniego stylu do specyfiki pracy w zespole rozproszonym.
- Rozpoznanie i wzmacnianie swoich cech przywódczych i menedżerskich.
- Budowanie autorytetu i wykorzystanie swoich mocnych stron w kierowaniu zespołem.
- Wykształcenie zachowań sprzyjających motywowaniu zespołu do efektywnej pracy.
- Kształcenie umiejętności budowania i utrzymania współpracującego zespołu.
- Doskonalenie umiejętności komunikacji z zespołem funkcjonującym w różnych lokalizacjach.
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i problemów interpersonalnych oraz prowadzenia trudnych rozmów.
- Nabycie umiejętności wyrażania oceny i udzielania informacji zwrotnych.
- Przekazywanie odpowiedzialności i budowanie zaangażowania osób w zespole rozproszonym.
- Poznanie i wykorzystanie zasad w przewodzeniu i zarządzaniu ludźmi w zespole rozproszonym.
Zakres merytoryczny:
Czym jest zespół rozproszony?
- Charakterystyka zespołu rozproszonego - różnice i podobieństwa między tradycyjnym zespołem, a rozproszonym.
- Cechy, struktura i zasady funkcjonowania zespołu rozproszonego.
- Rola i autorytet lidera oraz relacje w zespole rozproszonym.
Zadania i kompetencje managera
- Kompetencje, doświadczenie i cechy managera niezbędne do zdalnego zarządzania.
- Obszar odpowiedzialności managera.
- Style zarządzania, a etapy rozwoju zespołu – zarządzanie sytuacyjne wg Blancharda.
- Postawy osób w zespole rozproszonym, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi.
- Ustalanie priorytetów, organizacja i planowanie oraz wyznaczanie celów na odległość.
- Budowanie współpracy i relacji z pracownikami w różnych lokalizacjach.
- Metody, sposoby, procedury i narzędzia komunikowania się z zespołem rozproszonym.
- Dobór kanałów komunikacyjnych do aktualnych potrzeb.
- Przygotowanie i prowadzenie spotkań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Formowanie i budowanie zespołu rozproszonego: Jak budować zespół?
Zasady pracy zespołowej:
- 3 typy zachowań (zadaniowe, zespołowe, indywidualistyczne) – jak je rozpoznać, stosować, równoważyć?
- 4 fazy rozwoju zespołu – czy jesteśmy w fazie efektywnego działania?
- Cechy dobrych i złych zespołów.
- Zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu.
- Wyzwalanie efektu synergii w zespole.
- Określenie zakresu wymagań i kompetencji od członków zespołu rozproszonego kontekście realizowanych zadań – samodzielność, odpowiedzialność, komunikacja, dzielenie się wiedzą, zaangażowanie.
- Znaczenie spotkań bezpośrednich – częstotliwość, forma i cel.
Podstawy efektywnego porozumiewania się w zespole
- Co trzeba wiedzieć o komunikacji interpersonalnej?
- Znaczenie przepływu informacji dla skutecznego kierowania.
- Bariery i ułatwienia w porozumiewaniu się.
- Umiejętność stawiania pytań, parafrazowania, wyrażanie zrozumienia.
- Budowanie argumentacji i wyjaśnianie.
- Doprecyzowywanie wypowiedzi.
- Komunikacja z perspektywy różnych stylów poznawczych.
- Budowanie zaufania.
Motywowanie jako warunek skuteczności
- Przyczyny demotywacji w zespole.
- Wyrażanie informacji zwrotnych (pozytywnych i krytycznych).
- Ustalanie kryteriów dobrej pracy.
- Zlecanie zadań i stawianie celów (SMARTEST, EXACT).
- Etapowanie zadań.
- Kształtowanie postaw odpowiedzialnych i samodzielnych.
- Egzekwowanie terminowości i jakości.
Konflikt w zespole rozproszonym – kierowanie konfliktem i sytuacjami kryzysowymi
- Czym jest konflikt w zespole rozproszonym? – przykłady konfliktów.
- Rozpoznawanie symptomów konfliktów „na odległość” – objawienie się konfliktu.
- Najczęściej występujące przyczyny konfliktów w zespole.
- Skuteczne metody rozwiązywania konfliktów w zespole modelowanie, przykłady, pokazanie korzyści/strat w konflikcie.
- Pozytywne i negatywne skutki konfliktu dla rezultatu działań.
- Mediacje i negocjacje zespołowe.
- Rozwiązania nastawione na współpracę.
Rozwijanie umiejętności asertywnej współpracy na odległość
- Trudny człowiek, czy trudny problem? - umiejętność rozmowy w sytuacjach trudnych – symulacje z zastosowaniem technik asertywnych.
- Wyznaczania własnych granic.
- Rozpoznawanie i respektowanie granic drugiej strony.
- Wyrażanie próśb, odmowy.
- Radzenie sobie z oporem oraz zachowaniami aroganckimi.
- Wyrażanie własnego zdania i opinii.
Role zespołowe:
- Rozpoznanie i wykorzystanie indywidualnych ról pełnionych w zespole.
- „Właściwy człowiek na właściwym miejscu” – jak rozpoznać rolę zespołową i dopasować do niej poszczególne zdania w projekcie.
- Role w zespole wg Belbina.
Delegowanie – szczególnie ważna kompetencja dla kierowania rozproszonym zespołem
- Opór w delegowaniu po stronie szefa.
- Opór w przyjęciu nowych zadań i odpowiedzialności po stronie pracownika.
- Przygotowanie ludzi do przyjmowania delegowanych zadań i odpowiedzialności.
- Co delegować, jak, kiedy?
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Budowanie efektywnych zespołów/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Radzenie sobie z niepewnością/ w sytuacjach niejasnych/ Podejmowanie decyzji/ Rozwiązywanie problemów/ Negocjowanie/ Relacje z innymi/ Zręczność polityczna/ Komunikacja/ Orientacja na wynik/ Wzbudzanie zaufania/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych/ Delegowanie/ Rozumienie innych – empatia/ Zarządzanie emocjami/ Organizacja pracy/ Wywieranie wpływu/ Asertywność/Motywowanie innych
Metodologia:
- Warsztat z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych, takich jak: ćwiczenia indywidualne i grupowe, gry symulacyjne, analizy przypadków, testy, kwestionariusze, videotrening, wykład ilustrowany połączony z dyskusją kierowaną.
- Analiza przypadków prowadzona podczas pracy w grupach pozwoli na gruntowne zbadanie prezentowanych przez trenera treści w kontekście osobistych doświadczeń Uczestników zajęć.
- Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)