Distributed team management - umiejętne zarządzanie rozproszonym zespołem

Distributed team management - umiejętne zarządzanie rozproszonym zespołem

Formularz kontaktowy

Cel:

  • Poszerzenie wiedzy na temat zarządzania sytuacyjnego i dopasowania odpowiedniego stylu do specyfiki pracy w zespole rozproszonym.
  • Rozpoznanie i wzmacnianie swoich cech przywódczych i menedżerskich.
  • Budowanie autorytetu i wykorzystanie swoich mocnych stron w kierowaniu zespołem.
  • Wykształcenie zachowań sprzyjających motywowaniu zespołu do efektywnej pracy.
  • Kształcenie umiejętności budowania i utrzymania współpracującego zespołu.
  • Doskonalenie umiejętności komunikacji z zespołem funkcjonującym w różnych lokalizacjach.
  • Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i problemów interpersonalnych oraz prowadzenia trudnych rozmów.
  • Nabycie umiejętności wyrażania oceny i udzielania informacji zwrotnych.
  • Przekazywanie odpowiedzialności i budowanie zaangażowania osób w zespole rozproszonym.
  • Poznanie i wykorzystanie zasad w przewodzeniu i zarządzaniu ludźmi w zespole rozproszonym.

Zakres merytoryczny:

Czym jest zespół rozproszony?

  • Charakterystyka zespołu rozproszonego -  różnice i podobieństwa między tradycyjnym zespołem, a rozproszonym.
  • Cechy, struktura i zasady funkcjonowania zespołu rozproszonego.
  • Rola i autorytet lidera oraz relacje w zespole rozproszonym.

Zadania i kompetencje managera

  • Kompetencje, doświadczenie i cechy managera niezbędne do zdalnego zarządzania.
  • Obszar odpowiedzialności managera.
  • Style zarządzania, a etapy rozwoju zespołu – zarządzanie sytuacyjne wg Blancharda.
  • Postawy osób w zespole rozproszonym, wywieranie pozytywnego wpływu na ludzi.
  • Ustalanie priorytetów, organizacja i planowanie oraz wyznaczanie celów na odległość.
  • Budowanie współpracy i relacji z pracownikami w różnych lokalizacjach.
  • Metody, sposoby, procedury i narzędzia komunikowania się z zespołem rozproszonym.
  • Dobór kanałów komunikacyjnych do aktualnych potrzeb.
  • Przygotowanie i prowadzenie spotkań z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Formowanie i budowanie zespołu rozproszonego: Jak budować zespół?

Zasady pracy zespołowej:

  • 3 typy zachowań (zadaniowe, zespołowe, indywidualistyczne) – jak je rozpoznać, stosować, równoważyć?
  • 4 fazy rozwoju zespołu – czy jesteśmy w fazie efektywnego działania?
  • Cechy dobrych i złych zespołów.
  • Zachowania utrudniające dobre funkcjonowanie zespołu.
  • Wyzwalanie efektu synergii w zespole.
  • Określenie zakresu wymagań i kompetencji od członków zespołu rozproszonego kontekście realizowanych zadań – samodzielność, odpowiedzialność, komunikacja, dzielenie się wiedzą, zaangażowanie.
  • Znaczenie spotkań bezpośrednich – częstotliwość, forma i cel.

Podstawy efektywnego porozumiewania się w zespole

  • Co trzeba wiedzieć  o komunikacji interpersonalnej?
  • Znaczenie przepływu informacji dla skutecznego kierowania.
  • Bariery i ułatwienia w porozumiewaniu się.
  • Umiejętność stawiania pytań, parafrazowania, wyrażanie zrozumienia.
  • Budowanie argumentacji i wyjaśnianie.
  • Doprecyzowywanie wypowiedzi.
  • Komunikacja z perspektywy różnych stylów poznawczych.
  • Budowanie zaufania.

Motywowanie jako warunek skuteczności

  • Przyczyny demotywacji w zespole.
  • Wyrażanie  informacji zwrotnych (pozytywnych i krytycznych).
  • Ustalanie kryteriów dobrej pracy.
  • Zlecanie zadań i stawianie celów (SMARTEST, EXACT).
  • Etapowanie zadań.
  • Kształtowanie postaw odpowiedzialnych i samodzielnych.
  • Egzekwowanie terminowości i jakości.

Konflikt w zespole rozproszonym – kierowanie konfliktem i sytuacjami kryzysowymi

  • Czym jest konflikt w zespole rozproszonym? – przykłady konfliktów.
  • Rozpoznawanie symptomów konfliktów „na odległość” – objawienie się konfliktu.
  • Najczęściej występujące przyczyny konfliktów w zespole.
  • Skuteczne metody rozwiązywania konfliktów w zespole modelowanie, przykłady, pokazanie korzyści/strat w konflikcie.
  • Pozytywne i negatywne skutki konfliktu dla rezultatu działań.
  • Mediacje i negocjacje zespołowe.
  • Rozwiązania nastawione na współpracę.

Rozwijanie umiejętności asertywnej  współpracy na odległość

  • Trudny człowiek, czy trudny problem? - umiejętność rozmowy w sytuacjach trudnych – symulacje z zastosowaniem technik asertywnych.
  • Wyznaczania własnych granic. 
  • Rozpoznawanie i respektowanie granic drugiej strony.
  • Wyrażanie próśb, odmowy.
  • Radzenie sobie z oporem oraz  zachowaniami aroganckimi.
  • Wyrażanie własnego zdania i opinii.

Role zespołowe:

  • Rozpoznanie i wykorzystanie indywidualnych ról pełnionych w zespole.
  • „Właściwy człowiek na właściwym miejscu” – jak rozpoznać rolę zespołową i dopasować do niej poszczególne zdania  w projekcie.
  • Role w zespole wg Belbina.

Delegowanie – szczególnie ważna kompetencja dla kierowania rozproszonym zespołem

  • Opór w delegowaniu po stronie szefa.
  • Opór w przyjęciu nowych zadań i odpowiedzialności po stronie pracownika.
  • Przygotowanie ludzi do przyjmowania delegowanych zadań i odpowiedzialności.
  • Co delegować, jak, kiedy?

Czas trwania: 2 dni

Doskonalone kompetencje:

Budowanie  efektywnych zespołów/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Radzenie sobie z niepewnością/ w sytuacjach niejasnych/ Podejmowanie decyzji/ Rozwiązywanie problemów/ Negocjowanie/ Relacje z innymi/ Zręczność polityczna/ Komunikacja/ Orientacja na wynik/ Wzbudzanie zaufania/ Planowanie i ustalanie priorytetów/ Dbałość o zespół/ o podwładnych/ Rozwijanie podwładnych/ Delegowanie/ Rozumienie innych – empatia/ Zarządzanie emocjami/ Organizacja pracy/ Wywieranie wpływu/ Asertywność/Motywowanie innych

Metodologia:

  • Warsztat z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych, takich jak: ćwiczenia indywidualne i grupowe, gry symulacyjne, analizy przypadków, testy, kwestionariusze, videotrening, wykład ilustrowany połączony z dyskusją kierowaną.
  • Analiza przypadków prowadzona podczas pracy w grupach pozwoli na gruntowne zbadanie prezentowanych przez trenera treści w kontekście osobistych doświadczeń Uczestników zajęć.
  • Podczas warsztatu stosujemy narzędzie PPR („Personal Progress Roadmap”, które pozwala na monitorowanie wdrożenia wiedzy w praktyce zawodowej)

Skontaktuj się z nami