Efektywna selekcja i rekrutacja dla Menedżerów
Cel szkolenia:
- Zapoznanie się z narzędziami usprawniającymi proces rekrutacyjny. Wypracowanie efektywnego procesu w organizacji klienta.
- Zapoznanie się z metodami selekcji kandydatów. Wybór efektywnej metody w stosunku do potrzeb rekrutacyjnych organizacji klienta.
- Rozwój umiejętności opisu kompetencji na potrzeby procesu rekrutacyjnego w organizacji Klienta.
- Doskonalenie umiejętności przygotowania i przeprowadzania wywiadu kompetencyjnego. Przećwiczenie rozmowy rekrutacyjnej.
- Doskonalenie umiejętności obiektywnej oceny kompetencji za pomocą wywiadu kompetencyjnego.
- Podniesienie skuteczności w komunikowaniu się podczas przeprowadzania wywiadu kompetencyjnego.
- Zapoznanie się z metodami budowania relacji z kandydatem podczas procesu rekrutacyjnego i wspierania marki pracodawcy.
Zakres tematyczny:
Efektywny proces rekrutacji
- Omówienie procesu rekrutacji w organizacji Klienta.
- Definicja tzw. „wąskich gardeł” w procesie i przyczyn ich występowania.
- Definicja typu informacji, które są niezbędne do efektywnego przeprowadzenia procesu.
Przygotowanie do procesu – narzędzia wspierające proces
- Potrzeby rekrutacyjne (praca na konkretnych przykładach z organizacji Klienta).
- Kluczowe kompetencje kandydatów (praca na konkretnych przykładach stanowiska).
- Profil stanowiska i dodatkowe dokumenty wspierające efektywną komunikację z kandydatami.
Źródła pozyskiwania kandydatów
- Jak mogę zwiększyć swoją skuteczność wykorzystując poszczególne metody, źródła i narzędzia ?
- W jaki sposób kandydaci poszukują pracy
Metody selekcji kandydatów
- Omówienie metod selekcji kandydatów w zależności od poziomu stanowisk.
- Wybór najlepszej metody w stosunku do potrzeb organizacji klienta.
- Kryteria wyboru kandydatów na podstawie stanowisk laboratoryjnych.
Ocena i wybór kandydata – rozmowa rekrutacyjna
- Typy rozmów rekrutacyjnych.
- Wywiad ustrukturyzowany, wywiad częściowo ustrukturyzowany, wywiad kompetencyjny, wywiad bezpośredni, wywiad łączony, studium przypadku.
- Kiedy i jaki typ wywiadu stosować?
Ocena kompetencji w wywiadzie kompetencyjnym
- Wywiad kompetencyjny – przygotowanie pytań do wywiadu.
- Typy pytań (otwarte, zamknięte, wieloczłonowe, hipotetyczne, pytania o samoocenę).
- Model STAR, model lejka.
Przeprowadzanie wywiadu kompetencyjnego – najlepsze praktyki. Symulacja rozmowy rekrutacyjnej
- Struktura rozmowy rekrutacyjnej.
- Nawiązywanie kontaktu z kandydatem i budowanie atmosfery zaufania.
- Zasady efektywnego zadawania pytań i aktywnego słuchana.
- Badanie motywacji i jej waga i co ma na nią wpływ.
- Triada komunikacyjna (pytania otwarte, klaryfikacja, parafraza).
- Kluczowe błędy w ocenie
Budowanie relacji z kandydatami - „Candidate Experience”
- W jaki sposób przedstawiać ofertę kandydatom?
- W jaki sposób budować relacje z kandydatami?
- Udzielanie informacji zwrotnej kandydatom (opcja minimum, optimum, maksimum).
Metody szkoleniowe: zadania zespołowe, ćwiczenia w małych grupach, dyskusja, burza mózgów, mini-wykłady, analizy przypadków, ćwiczenia w parach
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Odwaga menedżerska/ Zręczność interpersonalna/ Relacje z innymi/ Selekcja i rekrutacja/ Komunikacja/ Wzbudzanie zaufania/ Budowanie efektywnych zespołów/ Docenianie różnorodności/ Zarządzanie procesem/ Rozumienie innych/ Krytyczne myślenie Prezentacja/ Opanowanie