FRIS – czyli zrozumieć style myślenia i działania innych
Cel szkolenia:
- Zwiększenie umiejętności lepszego zrozumienia co sprawia, iż odczuwamy zróżnicowany poziom zaangażowania na różnych etapach realizacji zadania, a także skąd biorą się trudności w komunikacji i różnice w podejściu do problemów.
- Zwiększenie samoświadomości w obszarze indywidualnych różnic i podobieństw oraz tego jak one wpływają na wzajemne relacje i współprace.
- Zwiększenie umiejętności komunikowania się, planowania, organizowania i dzielenia zadań w zespole.
Zakres merytoryczny:
Wprowadzenie do Modelu FRIS - analiza indywidualnych raportów, ćwiczenia mające na celu przybliżenie różnic i podobieństw między Stylami Myślenia.
Postrzeganie świata z czterech różnych perspektyw poznawczych – Fakty, Relacje, Idee, Struktury.
- Różnice w postrzeganiu otaczającej nas rzeczywistości.
- Charakterystyka czterech głównych perspektyw poznawczych?
- Styl myślenia, a stan FLOW ( stan najwyższej życiowej satysfakcji)
- Kiedy Styl Myślenia może nas ograniczać?
- Co oznacza wyłączenie perspektywy poznawczej?
Co to jest Styl Działania ?
- Style Działania, a obszary naszej indywidualnej skuteczności.
- Style działania, a profile zawodowe czyli na jakich dziedzinach koncentruje się nasza uwaga.
Komunikacja i współpraca, a Styl Myślenia.
- Język jako odzwierciedlenie naszej wewnętrznej mapy świata.
- Komunikacja między członkami zespołu o odmiennych i tych samych stylach poznawczych.
Proces grupowy w kontekście analizy Stylów Myślenia i Działania czyli co jest siłą, a co słabością zespołu – w oparciu o raport grupowy.
- Style Myślenia, a kompetencje ujawniane na różnych etapach procesu FRIS. Analiza zaangażowania poszczególnych Stylów Myślenia w proces grupowy.
- Planowanie pracy zespołu w kontekście posiadanych zasobów i ewentualnych deficytów.
- Różnice w percepcji jako źródła problemów i konfliktów w zespole.
- Wspólny język i rozumienie różnic jako warunek dobrej współpracy. Rozwiązywanie konfliktów wynikających z różnic w zakresie Stylów Myślenia i Działania.
Czas trwania: 2 dni
Doskonalone kompetencje:
Współpraca/ Wzbudzanie zaufania/ Rozwój własny/ Docenianie różnorodności (diversity appeciation)/ Budowanie efektywnych zespołów/ Wzbudzanie zaufania/ Negocjacje/ Wywieranie wpływu/ Organizacja pracy/ Zarządzanie emocjami/ Asertywność / Rozumienie innych – empatia/ Dbałość o zespół/ o podwładnych
Metodologia: szkolenie jest praktycznym warsztatem realizowanym w oparciu o indywidualne i grupowe raporty FRIS. W trakcie szkolenia uczestnicy będą mieli okazję wielokrotnie przećwiczyć sytuację wymagające współpracy, komunikacji, rozwiązywania problemów, planowania i organizacji pracy z uwzględnieniem indywidualnych różnic wynikających z odmiennych sposobów postrzegania świata.